Dag van de Privacy

Dag van de Privacy

Internet, social media en smartphones; het heeft ons leven verrijkt op gebied van sociale contacten, toegang tot informatie en … makkelijk informatie opslaan.

Ook bij Onbeperkt begeleiding zijn we blij met de ontwikkelingen binnen de huidige technologie. We vinden het fijn dat we op verschillende manieren bereikbaar zijn voor onze cliënten: de één vind het fijn om even een telefoontje te plegen, voor een ander is Whatsapp of e-mail een uitkomst. Ook de computer en het internet zijn onmisbaar voor ons; we kunnen belangrijke informatie makkelijk opzoeken, opslaan en delen.  en snel weer terug halen.

Echter hebben de snelle ontwikkelingen op gebied van technologie, internet en social media ook een keerzijde; voor veel mensen is het een warboel van wegen en verbindingen. Welke informatie wordt waar opgeslagen? En wie kunnen er bij die informatie? Hoelang blijft die informatie daar staan?

De Dag van de Privacy zet dit onderwerp 1 keer per jaar in de schijnwerpers.

In bepaalde gevallen zijn vragen als ‘waar gaat de informatie naartoe’ minder van belang. Maar binnen ons werk gaat het vaak over persoonlijke informatie. Persoonsgegevens en hulpverleningsplannen bijvoorbeeld. En dan wil je wel weten wat er met jouw gegevens gebeurt en hoe jouw gegevens worden beschermd. Maar ook wat jouw rechten hierin zijn. Binnen Onbeperkt begeleiding gaan we zorgvuldig met deze gegevens om.

Wist je bijvoorbeeld dat:

  • We geen gegevens van je op papier bewaren. Wanneer een formulier of verslag ter ondertekening wordt uitgeprint, wordt deze na ondertekening ingescand en in de beveiligde omgeving op de cloud opgeslagen. Wanneer het document is opgeslagen vernietigen we altijd de papieren versie. Zo kunnen we niets kwijt raken én is het document beschermd!
  • We nooit zomaar een e-mail met persoonlijke informatie versturen. In deze gevallen sturen we altijd een e-mail die beveiligd is met een code.
  • Je het recht hebt ten alle tijden je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen.

We zijn ons ervan bewust dat we te maken hebben met vertrouwelijke informatie, gegevens die anderen ons toevertrouwen. In onze Privacyverklaring staat precies beschreven hoe we met jouw persoonlijke informatie omgaan. Weten wat er allemaal in staat? Op onze website kun je de privacyverklaring vinden.

Lang leve de privacy!

 

Blue Monday

Blue Monday

“Blue Monday”, sinds 2005 bekroond tot de meest deprimerende dag van het jaar. Dat vonden wij een mooi aanknopingspunt om een stukje te schrijven over het thema autisme en depressie.

Autisme en depressie. Wat houdt dit in? Wat is anders aan deze depressie dan aan een depressie zonder autisme? Hoe merk je het? Wat kun je het best doen, óf juist niet? Hierover meer in onze blog.

Bij een depressie heb je een sombere stemming of minder interesse in bepaalde activiteiten. Dit heeft zoveel invloed dat je dagelijks functioneren erdoor beïnvloed wordt. Er is een lijst met kenmerken die bij een depressie horen. Deze lijst kun je vinden onder de DSM-5, op o.a. internet. Wanneer je ten minste 5 kenmerken hebt, gedurende een periode langer dan 2 weken, is het verstandig om eens naar je huisarts te gaan en je zorgen te delen.

Autisme en depressie, dit is nog ietsjes ingewikkelder. Het heeft namelijk overlap met elkaar, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen of iets te maken heeft met je autisme of dat het een depressie is. Want jezelf terugtrekken uit sociale situaties kan een kenmerk zijn van depressie. Echter kun je dit ook verklaren bij iemand met autisme. Sociale situaties kosten nu eenmaal meer energie. Moeilijk verwerken van sterke prikkels is ook een kenmerk van zowel depressie als autisme. Net zoals angstklachten en het hebben van minder energie.

Kenmerken

Dit zijn een aantal kenmerken van depressieve klachten, naast je autisme:

  • Jij of je omgeving merkt dat bepaalde patronen of handelingen die bij je autisme horen nóg iets vaker of sterker voorkomen. Bijvoorbeeld herhalende handelingen of een beweging die je vaker maakt.
  • Jij of je omgeving merkt dat je je meer terugtrekt en minder sociale contacten aangaat.
  • Je slaappatroon is anders. Je slaapt bijvoorbeeld ineens erg veel, of juist heel slecht.
  • Je eetpatroon is anders. Je eet ineens heel veel of heel weinig. Misschien heb je meer last van bepaalde structuren voedsel, zoals hard en zacht eten door elkaar.
  • Je bent vaker boos of hebt minder geduld.
  • Je emoties zijn afgezwakt, je voelt je verdoofd.

Om echt te weten of je zowel autisme als een depressie hebt, is het verstandig om naar je huisarts te gaan. Je huisarts kan je doorverwijzen naar de juiste instantie die samen met jou op onderzoek uit kan gaan wat er speelt en hoe jij het best geholpen kan worden.

Tips

Hierbij nog een aantal tips die je zelf kunt toepassen of waar iemand in je omgeving je mee kan helpen:

  • Blijf een ritme houden in je eetpatroon, slaappatroon en blijf bewegen.
  • Deel met iemand waar je mee zit. Dit kun je doen door het op te schrijven, door te tekenen, te bellen of iemand uit te nodigen en samen te praten, bijvoorbeeld tijdens een wandeling.
  • Ga samen met iemand op onderzoek uit naar je kwaliteiten, wat lukt wel? Onderzoek waar je grenzen liggen en luister naar je grenzen.
  • Maak samen met je begeleider een signaleringsplan. Beschrijf hierin welk gedrag je aan jezelf merkt in het opbouwen van spanning of depressie en wat je hierbij nodig hebt. Zowel van jezelf als van anderen.

Hopelijk geeft deze blog iets meer duidelijkheid over autisme en depressie. Mocht je iets herkennen bij jezelf of iemand uit je omgeving, neem gerust contact met ons op. Mogelijk kunnen wij je ook helpen.

Fijne (Blue) maandag!